Statut Publicznego Gimnazjum w Bierawie
SPIS TREŚCI
Rozdział I Przepisy ogólne str. 2
Rozdział II Cele i zadania szkoły str. 3
Rozdział III Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia str. 4
Rozdział IV Egzamin końcowy str. 15
Rozdział V Organy szkoły i ich kompetencje str. 18
Rozdział VI Uczniowie – prawa i obowiązki str. 22
Rozdział VII Regulamin wycieczek szkolnych str. 27
Rozdział VIII Zakres zadań nauczyciela str. 29
Rozdział IX Organizacja pracy szkoły str. 33
Rozdział X Postanowienia końcowe str. 39
ROZDZIAŁ I
Przepisy ogólne.
NAZWA SZKOŁY.
§ 1.
1. Nazwa szkoły brzmi: PUBLICZNE GIMNAZJUM W BIERAWIE.
2. Siedzibą gimnazjum jest budynek położony w Bierawie na ulicy
Kościelnej 1.
3. Na pieczęci używana jest nazwa: Publiczne Gimnazjum w Bierawie,
na stemplu: Publiczne Gimnazjum w Bierawie,
ul. Kościelna 1
47 – 240 Bierawa
tel. 4872217
4. Gimnazjum nadaje imię organ prowadzący, na wniosek Rady Szkoły lub
wspólny wniosek Rady Pedagogicznej oraz przedstawicieli rodziców
i uczniów.
5. Imię gimnazjum powinno być związane z kierunkiem pracy wychowawczej lub dydaktycznej gimnazjum.
INNE INFORMACJE O GIMNAZJUM.
§ 2.
1. Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina w Bierawie.
2. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kurator Oświaty w Opolu.
Cykl kształcenia trwa 3 lata.
3. Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę.
4. Szkoła prowadzi bibliotekę i świetlicę.
5. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii
określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia sprawie
organizacji roku szkolnego.
Rozdział II
CELE I ZADANIA GIMNAZJUM.
§ 1.
Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty
z dnia 7 września 1991 roku (tekst jednolity: Dz. U. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami) oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania
świadectwa ukończenia gimnazjum poprzez atrakcyjny i nowatorski proces nauczania.
2. Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku
kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez:
a) poradnictwo psychologiczno – pedagogiczne,
b) rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.
3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów
i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum
i wieku uczniów poprzez:
a) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów gimnazjum,
b) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
c) realizowanie programu wychowawczego gimnazjum i programu
profilaktyki stanowiących odpowiednio załącznik nr 1 i 2 do Statutu, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowisk.
4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
a) zorganizowanie zajęć świetlicowych,
b) umożliwienie spożywania posiłków w przypadku chętnych uczniów,
c) system zapomóg i stypendiów,
d) prowadzenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych,
e) organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć
związanych z wyborem dalszego kierunku kształcenia.
Zajęcia, o których mowa wyżej, prowadzone są na podstawie diagnozy
dokonanej przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Kędzierzynie –
Koźlu oraz w miarę posiadanych środków finansowych.
5. Ocenia, klasyfikuje, promuje uczniów zgodnie z wewnątrzszkolnym
systemem oceniania.
6. Współdziała z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w celu pomocy
uczniom i rodzicom.
7. Organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb
rozwojowych, zainteresowań oraz wyrównania szans i wspierania
możliwości rozwojowych młodzieży.
8. Tworzy zasady i formy współdziałania z rodzicami / prawnymi opiekunami w
zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki, uwzględniając ich prawo do
współtworzenia programów i określania głównych kierunków działania
szkoły.
Rozdział III
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA.
ustalony na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r.
§ 1.
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych polega na
rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
a) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych
i postępach w tym zakresie,
b) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju,
motywowanie ucznia do dalszej pracy,
c) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom
informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach
ucznia,
d) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy
dydaktyczno – wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz
informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów)
b) formułowanie trybu oceniania zachowania oraz informowania
o nim uczniów i rodziców,
c) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali
i w formach przyjętych w szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć
edukacyjnych,
przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
ustalenie ocen końcowo rocznych.
4. Ocenianie pełni funkcję:
a) diagnostyczną (Monitorowanie postępów ucznia i określanie jego
indywidualnych potrzeb),
b) klasyfikacyjną,
5. Przedmiotem oceny jest:
a) zakres opanowanych wiadomości,
b) rozumienie materiału naukowego,
c) umiejętność stosowania w praktyce,
d) kultura przekazywania wiadomości.
6. Oceny dzielą się na :
a) bieżące (cząstkowe)
b) klasyfikacyjne śródroczne,
c) klasyfikacyjne końcoworoczne.
§ 2.
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz
rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych
wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz
o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów i kryteriach ocen:
a) uczniowie są informowani na pierwszej lekcji organizacyjnej przez
nauczyciela przedmiotu,
b) rodzice (prawni opiekunowie) informowani są przez wychowawcę na
pierwszym zebraniu,
c) rodzice (prawni opiekunowie) mogą uzyskać informacje bezpośrednio u nauczyciela przedmiotu.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szklonego informuje uczniów
oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania:
a) uczniów na pierwszej lekcji do dyspozycji wychowawcy,
b) rodziców (prawnych opiekunów ) na pierwszej lekcji.
§ 3.
1. Wymagania edukacyjne są to zamierzone osiągnięcia i kompetencje
uczniów na poszczególnych etapach kształcenia w zakresie wiadomości,
umiejętności i postaw uczniów. Określają co uczeń powinien wiedzieć,
rozumieć i umieć po zakończeniu procesu nauczania.
2. Wymagania edukacyjne opracowują nauczyciele na bazie obowiązujących
podstaw programowych i realizowanych programów nauczania dla
poszczególnych zajęć edukacyjnych i dla danego etapu kształcenia.
3. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni
psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć
wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia u którego stwierdzono
specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające
sprostowanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania:
a) opinie poradni rodzice (prawni opiekunowie) dołączają do
dokumentów składanych przy zapisie do klas pierwszych,
b) jeżeli uczeń poddany jest badaniu w trakcie roku szkolnego, rodzice
(prawni opiekunowie) dostarczają opinię zaraz po jej otrzymaniu.
4. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki i plastyki nauczyciel
w szczególności bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w
wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 4.
1. Nauczyciel sprawdzając osiągnięcia i postępy uczniów może stosować
następujące metody i formy:
a) test kompetencji dotyczący przedmiotów kontynuowanych ze szkoły
podstawowej
b) odpowiedź ustna
c) dyskusja
d) zadanie domowe
e) wypracowanie
f) sprawdzian (obejmuje partie materiału i trwa co najmniej 1 godzinę
lekcyjną)
g) praca klasowa ( obejmuje dział programowy i trwa co najmniej 1
godzinę lekcyjną)
h) kartkówka ( obejmuje niewielką partię materiału i trwa dłużej niż 15
minut)
i) test
j) referat
k) praca w grupach
l) praca samodzielna
ł) praca pozalekcyjna (np. konkursy, olimpiady, koła zainteresowań itp.)
m) testowanie sprawności fizycznej
n) ćwiczenia praktyczne
o) ćwiczenia laboratoryjne
p) pokaz
r) prezentacje indywidualne i grupowe
s) prace projektowe
t) opracowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych
u) wytwory pracy własnej
w) obserwacja uczniów
x) rozmowa z uczniem
y) aktywność na zajęciach
2. Sprawdzanie osiągnięć i postępów uczniów cechuje:
a) obiektywizm
b) indywidualizacja
c) konsekwencja
d) systematyczność
e) jawność
3. Punktem wyjścia do analizy postępów ucznia jest test kompetencji ucznia
przeprowadzony na początku roku szkolnego w klasie pierwszej.
4. Każdy dział programowy kończy się pomiarem sumatywnym (test, praca
klasowa), który jest dla uczniów obowiązkowy.
5. Prace klasowe zapowiedziane są co najmniej na tydzień wcześniej.
6. Praca klasowa poprzedzona jest lekcją powtórzeniową.
7. Sprawdzian z trzech ostatnich lekcji nie musi być zapowiedziany, jednak nie
może trwać dłużej niż 15 minut.
8. Najpóźniej na tydzień przed kwalifikacją śródroczną i końcoworoczną należy
zakończyć przeprowadzanie prac klasowych.
9. Prace pisemne oceniane są w systemie mieszanym – punkty przeliczane są na
oceny.
Skalę ocen ustala się zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego tzn.
powyżej 30 % - ocena dopuszczająca
51 % - ocena dostateczna
75 % - ocena dobra
95 % - ocena bardzo dobra
110% - ocena celująca
10. W ocenach cząstkowych dopuszcza się stawianie „plusów” i „minusów”.
§ 5.
1. Jednego dnia można przeprowadzać jedną pracę klasową ( nauczyciel
dokonuje wpisu w dzienniku, w momencie zapowiedzi).
2. Tygodniowo mogą odbywać się 3 prace klasowe.
3. Jeżeli przedmiot realizowany jest 1 godz./ tyg., ocenę semestralną
wystawiamy co najmniej z 2 ocen cząstkowych, jeżeli przedmiot realizowany jest w więcej niż 1 godz./tyg., ocenę semestralną wystawiamy co najmniej z 4 ocen cząstkowych.
4. Na każdej lekcji należy sprawdzać przygotowanie uczniów.
5. W przypadku nieobecności nauczyciela w dniu sprawdzianu, pracy klasowej
itp. Termin należy ponownie uzgodnić z klasą, przy czym nie obowiązuje
jednotygodniowe wyprzedzenie.
§ 6.
1. Uczeń nieobecny na pracy pisemnej z przyczyn losowych powinien to uczynić w terminie dwutygodniowym od powrotu do szkoły.
W przypadkach losowych nauczyciel może odstąpić od tej zasady.
2. Uczeń ma prawo poprawić ocenę bieżącą w czasie i w sposób uzgodniony z nauczycielem.
3. Na koniec semestru nie przewiduje się sprawdzianu końcowego zaliczeniowego w myśl zasady, że uczeń pracuje na ocenę końcoworoczną systematycznie przez cały rok szkolny.
4. Uczeń może poprawić niekorzystny wynik pracy pisemnej w ciągu dwóch tygodni.
5. Uczniowie mający kłopot ze zrozumieniem materiału, mogą korzystać
z indywidualnych konsultacji.
6. Samorząd klasowy organizuje „pomoc koleżeńską” uczniom mającym kłopoty w nauce.
§ 7.
1. Szkoła prowadzi dla każdego oddziału dziennik lekcyjny, arkusze ocen,
w których dokumentuje się osiągnięcia i postępy uczniów w danym roku szkolnym.
2. Wychowawca gromadzi w teczce wychowawcy informacje o zachowaniu uczniów.
3. Przy ocenianiu można stosować zapis informacji typu:
a) nieobecność – „nb”
b) nieprzygotowane – „np.”
c) ucieczka – „uc”
d) nie ćwiczący – „nć”
4. Oprócz znaku cyfrowego, umieszczamy w dzienniku informacje dodatkowe np. zakres materiału.
5. Oceny dłuższych prac pisemnych, wymagających znajomości większego zakresu materiału i umiejętności wpisywane są kolorem czerwonym, pozostałe oceny kolorem niebieskim lub czarnym.
6. Wszystkie nagrody i wyróżnienia wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.
7. Do arkusza ocen dołącza się oceny klasyfikacji śródrocznej dla każdego ucznia.
§ 8.
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Uczeń informowany jest o ocenie w momencie jej wystawienia.
3. Sprawdzone i ocenione prace pisemne są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego; uczeń i rodzice mogą otrzymać je do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela.
4. Na prośbę ucznia lub rodzica nauczyciel powinien wystawioną ocenę uzasadnić.
5. Rodzice informowani są o postępach i osiągnięciach uczniów na spotkaniach rodzicielskich minimum 4 razy w roku.
6. Rodzice informowani są na bieżąco o postępach uczniów, poprzez potwierdzanie podpisem zwrotnym ocen cząstkowych w przedmiotowych kartach oceny ucznia.
7. Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, nauczyciele – wychowawcy zobowiązani są do poinformowania rodziców w formie pisemnej o przewidywanej ocenie niedostatecznej i odnotowanie tego w dzienniku.
8. Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, nauczyciele zobowiązani są poinformować uczniów o przewidywanych ocenach semestralnych.
9. Indywidualne rozmowy nauczyciela z rodzicami w ciągu dnia pracy mogą być przeprowadzone pod warunkiem, że nie zakłóca to organizacji pracy nauczyciela i zapewnia bezpieczeństwo uczniów, z zachowaniem prawa nauczyciela do odmówienia rodzicowi rozmowy, gdy zajdą wyżej wymienione okoliczności.
10. Rodzice uczniów szczególnie wyróżniających się w nauce i zachowaniu otrzymują list pochwalny lub list gratulacyjny na zakończenie edukacji w szkole.
§ 9.
1. W ciągu roku szkolnego przeprowadza się klasyfikowanie uczniów w dwóch terminach:
a) śródroczne – za I okres w tygodniu przed feriami zimowymi,
b) końcoworoczne – w ostatnim tygodniu przed zakończeniem zajęć edukacyjnych.
2. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustalenie ocen klasyfikacyjnych, według skali ocen oraz oceny z zachowania.
3. Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustalenie ocen klasyfikacyjnych, według skali ocen oraz oceny z zachowania.
4. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele przedmiotu, ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy. Nauczyciele i wychowawcy przedstawiają oceny na klasyfikacyjnym posiedzeniu rady pedagogicznej, która następnie zatwierdza łącznie wyniki klasyfikacji.
5. Ocena klasyfikacyjna i ocena z zachowania wystawiona zgodnie z ustalonym WSO, nie mogą być uchylone lub zmienione decyzją administracyjną.
6. Oceny klasyfikacyjne nie mogą być ustalone jako średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
7. Ustalona przez nauczyciela ocena niedostateczna klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
8. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych, z wyjątkiem tych, z których został zwolniony.
9. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w
dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje
się „zwolniony/a”.
10. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
11. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności w szkole może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
12. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów), rada pedagogiczna może wyrazić zgodą na egzamin klasyfikacyjny.
13. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
a) realizujący indywidualny tok lub program nauki,
b) spełniający obowiązek poza szkołą,
c) ubiegający się o przyjęcie do klasy programowo wyższej.
14. Dyrektor szkoły w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) wyznacza termin egzaminu klasyfikacyjnego zgodnie z programem w danym okresie. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie przystąpi do egzaminu w wyznaczonym terminie, to może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez nauczyciela.
15. Egzamin z przedmiotu przeprowadza nauczyciel przedmiotu, z którego uczeń nie był klasyfikowany, w obecności dyrektora szkoły i nauczyciela tego samego przedmiotu. Ocenę ustala nauczyciel – egzaminator.
16. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem przedmiotów artystycznych, informatyki, zajęć laboratoryjnych, wychowania fizycznego, gdzie egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych.
17. Pytania egzaminacyjne układa nauczyciel – egzaminator, a zatwierdza dyrektor szkoły.
18. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
a) skład komisji,
b) termin egzaminu,
c) pytania egzaminacyjne,
d) wynik części pisemnej i ustnej oraz ocenę.
Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi.
§ 10.
1. Uczeń, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej w szkole danego typu, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy na pisemną prośbę rodziców (prawnych opiekunów), złożoną do dyrektora szkoły, na 3 dni przed terminem klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej.
2. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
3. Egzamin poprawkowy składa się z dwóch części, pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych,
4. Termin egzaminu wyznacza dyrektor w ostatnim tygodniu ferii letnich.
5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze – jako przewodniczący.
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne przedmioty – jako członek komisji.
6. Nauczyciel, o którym mowa w p. 5b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jaka osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
7. Pytania egzaminacyjne proponuje egzaminator, a zatwierdza dyrektor szkoły.
8. Pytania egzaminacyjne zawierają treści nauczania zgodne z odpowiednim stopniem wymagań edukacyjnych dla danego etapu kształcenia.
9. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
10. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
11. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
§ 11.
1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
2. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
3. Uczeń kończy szkołę, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
4. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z
obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz
dobre zachowanie, otrzymuje świadectwo szkolne z wyróżnieniem.
§ 12.
1. Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób, funkcjonowaniu w środowisku szkolnym, respektowaniu zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm społecznych.
2. Ocenę z zachowania ucznia ustala wychowawca klasy na ostatniej godzinie do dyspozycji wychowawcy, nie później niż na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
3. Ocenę z zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się według następującej skali:
a) wzorowe (wz)
b) dobre (db)
c) poprawne (pop)
d) nieodpowiednie (ndp)
4. Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na:
a) oceny z zajęć edukacyjnych
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
5. Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
Wychowawca przedstawia ją do zatwierdzenia na radzie pedagogicznej.
§ 13.
1. Zachowanie wzorowe, otrzymuje uczeń jeśli:
a) spełnia wszystkie wymagania na ocenę dobrą,
b) bierze aktywny udział w życiu klasy i szkoły. Sam wychodzi z inicjatywą uczestniczenia w imprezach, apelach, konkursach, zawodach,
c) jest zawsze przygotowany do zajęć lekcyjnych (przybory, strój, zeszyt, podręcznik i inne),
d) osiąga wyniki na miarę swoich możliwości,
e) wykazuje się wysokim poziomem kultury osobistej,
f) nie posiada uwag w dzienniku,
g) wszystkie nieobecności ma usprawiedliwione, nie spóźnia się,
h) chętnie pomaga koleżankom i kolegom w przezwyciężeniu trudności w nauce,
i) nie ściąga, nie kłamie,
j) nie niszczy mienia szkoły,
k) na wszystkie uroczystości przychodzi odświętnie ubrany
l) jest lubiany przez kolegów,
ł) jest aktywny na lekcjach, obozach, wycieczkach,
m) szanuje rówieśników i wszystkich dorosłych,
n) nie niszczy przyrody,
o) w każdej sytuacji bezwzględnie przestrzega zasad bezpieczeństwa ustalonych przez nauczyciela.
2. Zachowanie dobre, otrzymuje uczeń jeśli:
a) osiąga wyniki w nauce na miarę swoich możliwości,
b) systematycznie przygotowuje się do zajęć lekcyjnych i szkolnych,
c) wykazuje aktywność w pracach społecznych,
d) przestrzega zasad kontraktu klasowego,
e) w miarę swoich możliwości i zdolności uczestniczy w życiu klasy i szkoły,
f) wszystkie nieobecności i spóźnienia ma usprawiedliwione,
g) stara się pomagać koleżankom i kolegom w przezwyciężaniu trudności w nauce,
h) nie ściąga, nie kłamie,
i) na wszystkie uroczystości przychodzi odświętnie ubrany,
j) szanuje rówieśników i wszystkich dorosłych,
k) dba o kulturę języka,
l) nie niszczy przyrody,
ł) w każdej sytuacji bezwzględnie przestrzega zasad bezpieczeństwa
ustalonych przez nauczyciela,
m) drobne uchybienia w swoim zachowaniu stara się szybko naprawić.
3. Zachowanie poprawne, otrzymuje uczeń jeśli:
a) nie zawsze jest przygotowany do zajęć lekcyjnych,
b) czasami przeszkadza na lekcji,
c) wykazuje brak dyscypliny na lekcjach,
d) niechętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły,
e) nie reprezentuje godnie szkoły na zewnątrz,
f) nie ma własnej inicjatywy w podejmowanych zadaniach,
g) nie wywiązuje się z podjętych zobowiązań wobec szkoły lub klasy,
h) wykazuje brak poszanowania dla własności szkoły,
i) używa brzydkich słów,
j) wykazuje widoczny brak higieny osobistej,
k) wykazuje niewłaściwy stosunek do nauczycieli, pracowników szkoły i uczniów,
l) ma na swoim koncie 10 godzin nieusprawiedliwionych.
4. Zachowanie nieodpowiednie, otrzymuje uczeń jeśli:
a) dopuszcza się poważnych wykroczeń przeciwko regulaminowi i statutowi szkoły, nie wykazuje chęci poprawy, a stosowane środki zaradcze nie odnoszą skutku,
b) w sposób rażący uchybia stawianym mu wymaganiom,
c) stosowane przez dom rodzinny, szkołę, organizacje uczniowskie środki zaradcze nie przynoszą pozytywnych zmian,
d) ma negatywny stosunek do działalności uczniowskiej na terenie szkoły oraz do obowiązków szkolnych,
e) nie osiąga wyników w nauce na miarę swoich możliwości i zdolności,
f) ma kulturę osobistą odbiegającą w sposób rażący od ogólnie przyjętych norm,
g) ma na swoim koncie liczne upomnienia i nagany,
h) ma 15 godzin nieusprawiedliwionych, a ponadto:
- kradzieże, wagary, oszustwa
- posługuje się wulgaryzmami
- używa używek
- wchodzi w konflikt z prawem
i) niszczy mienie,
j) jest konfliktowy,
k) ma arogancki sposób bycia,
l) wywiera negatywny wpływ na rówieśników,
ł) stosuje przemoc fizyczną i psychiczną.
§ 14.
1. Pod koniec roku szkolnego dokonywana jest ewaluacja WSO na podstawie pomiaru dokonanego wśród uczniów, nauczycieli, ewentualnie rodziców dostępnymi technikami badawczymi np. poprzez ankietę.
2. Ewaluacji dokonuje się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej po zakończeniu roku szkolnego.
3. W ciągu całego roku szkolnego nauczyciele wpisują do zeszytu ewaluacji WSO uwagi i spostrzeżenia.
Rozdział IV
EGZAMIN KOŃCOWY
§ 1.
1. W klasie trzeciej gimnazjum komisja okręgowa przeprowadza egzamin, który obejmuje:
a) w części pierwszej – umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych,
b) w części drugiej umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,
2. Egzamin gimnazjalny ma charakter powszechny i obowiązkowy.
3. Egzamin gimnazjalny przeprowadza się w maju, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
4. Każda część egzaminu gimnazjalnego przeprowadzana jest innego dnia i trwa 120 min.
5. Dla uczniów z dysfunkcjami czas trwania egzaminu gimnazjalnego może być przedłużony, nie więcej jednak niż o 60 min. dla każdej części egzaminu.
6. Na każdym zestawie do przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego zawierającym zestaw zadań i karty odpowiedzi jest zamieszczony kod ucznia, nadany przez komisję okręgową. Uczniowie nie podpisują zestawów imieniem i nazwiskiem.
7. W celu zorganizowania egzaminu gimnazjalnego, dyrektor komisji okręgowej powołuje przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, upoważniając go do powołania pozostałych członków tego zespołu. Przewodniczącym szkolnego zespołu egzaminacyjnego może być dyrektor szkoły lub wskazany przez niego nauczyciel uczący w szkole.
8. Do zadań przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego należy w szczególności:
a) nadzorowanie przygotowania sal do egzaminu,
b) ustalenie spośród członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego składu zespołów nadzorujących przebieg egzaminów w poszczególnych salach,
c) sprawdzenie nienaruszenia przesyłek zawierających zestawy zadań i karty odpowiedzi oraz ich zabezpieczenie,
d) sprawdzenie ilości dostarczonych do szkoły zestawów zadań i kart odpowiedzi,
e) poinformowanie uczniów o warunkach przebiegu egzaminu gimnazjalnego,
f) nadzorowanie prawidłowego przebiegu egzaminu,
g) przedłużenie czasu trwania egzaminu dla uczniów z dysfunkcjami,
h) sporządzenie wykazu uczniów, którzy nie przystąpili do egzaminu gimnazjalnego lub przerwali egzamin oraz niezwłoczne po zakończeniu egzaminu przekazanie tego wykazu dyrektorowi komisji okręgowej,
i) zabezpieczenie po zakończeniu egzaminu zestawów zadań i kart odpowiedzi uczniów i niezwłoczne dostarczenie ich do miejsca wskazanego przez dyrektora komisji okręgowej.
§ 2.
1. Uczniowie z dysfunkcjami mają prawo przystąpić do egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do ich dysfunkcji, na podstawie opinii Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej publicznej paradni specjalistycznej. Opinia powinna być wydana przez poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin.
2. Laureaci ostatniego stopnia konkursów przedmiotowych na szczeblu wojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem są zwolnieni z odpowiedniej części tego egzaminu. Dyrektor komisji okręgowej stwierdza uprawnienie do zwolnienia.
3. Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem w tej części najwyższego wyniku.
4. Uczeń, który z przyczyn losowych, bądź zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu w ustalonym terminie, albo przerwał egzamin, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora Komisji Okręgowej.
5. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę gimnazjum.
6. W szczególnych przypadkach losowych i zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do egzaminu do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły może zwolnić ucznia z egzaminu. Na świadectwie ukończenia szkoły zamiast wyniku egzaminu wpisuje się „zwolniony”.
§ 3.
1. W każdej sali, w której odbywa się egzamin przebywa co najmniej trzech członków zespołu nadzorującego.
2. W czasie trwania egzaminu gimnazjalnego na sali mogą być obecni delegowani przedstawiciele organów sprawujących nadzór pedagogiczny oraz delegowani przedstawiciele Komisji Centralnej.
3. W czasie trwania egzaminu członkowie zespołu nadzorującego nie mogą objaśniać, komentować zadań i udzielać wskazówek dotyczących ich rozwiązania.
4. W czasie trwania egzaminu każdy uczeń pracuje przy osobnym stoliku, które ustawione są w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielność pracy uczniów.
5. W czasie trwania egzaminu nie powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami,
z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.
6. W sali, w której jest przeprowadzany egzamin, uczeń nie może korzystać z żadnych środków łączności.
7. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zestawu zadań przez ucznia, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę ucznia i przerywa jego egzamin. Informację o unieważnieniu pracy ucznia zamieszcza się w protokole.
§ 4.
1. Uczeń może uzyskać na egzaminie na egzaminie gimnazjalnym po 50 punktów za każdą jego część.
2. Wyniki egzaminu gimnazjalnego ustala zespół egzaminatorów wpisanych do ewidencji egzaminatorów.
3. Zespół egzaminatorów ustala wynik większością głosów.
4. Wynik egzaminu gimnazjalnego ustalony przez zespół egzaminatorów jest ostateczny.
5. Wynik egzaminu gimnazjalnego odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły. Wynik nie wpływa na ukończenie gimnazjum.
6. Wyniki egzaminu gimnazjalnego oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na siedem dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku egzaminu dodatkowego, do dnia 31 sierpnia.
7. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół egzaminu. Przewodniczący zespołu egzaminatorów sporządza protokół i przekazuje niezwłocznie właściwej komisji okręgowej.
8. Uczeń, zdający egzamin, który jest chory albo niepełnosprawny, w czasie jego trwania może korzystać ze sprzętu medycznego i leków, koniecznych ze względu na chorobę lub niepełnosprawność.
9. Uczeń może w terminie dwóch dni od daty odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego zgłosić zastrzeżenia do dyrektora Komisji Okręgowej, jeśli uzna, że w trakcie egzaminu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania. Dyrektor Komisji Okręgowej rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie siedmiu dni od daty ich otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora Komisji Okręgowej jest ostateczne.
10. W przypadku niemożności ustalenia wyników egzaminu, z powodu zaginięcia lub zniszczenia prac egzaminacyjnych, dyrektor komisji okręgowej w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej zarządza ponowne przeprowadzenie egzaminu.
Rozdział V
ORGANY GIMNAZJUM
§ 1.
1. Organami gimnazjum są:
a) Dyrektor gimnazjum,
b) Rada Pedagogiczna,
c) Rada Rodziców lub Rada Szkoły jeżeli będą utworzone,
d) Samorząd Uczniowski.
2. Kompetencje poszczególnych organów funkcjonujących w gimnazjum:
§ 2.
1. Dyrektor gimnazjum:
a) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą gimnazjum,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców,
c) przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
d) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem i oświatą,
e) powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
f) zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników gimnazjum,
g) dysponuje środkami finansowymi,
h) opracowuje arkusz organizacyjny gimnazjum,
i) dba o powierzone mienie,
j) wydaje polecenia służbowe,
k) dokonuje oceny pracy nauczycieli,
l) realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy – „Karta Nauczyciela”,
ł) kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą i
przeprowadza egzaminy klasyfikacyjne,
m) reprezentuje gimnazjum na zewnątrz,
n) współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim,
o) rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami, przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów,
p) podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,
q) prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 3.
1. Rada Pedagogiczna:
a) zatwierdza plany pracy gimnazjum,
b) zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
c) podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
d) podejmuje uchwały w sprawie skierowania ucznia do klas przysposobienia do zawodu,
e) występuje z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora,
f) deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,
g) opiniuje tygodniowy podział godzin,
h) opiniuje projekt planu finansowego,
i) opiniuje propozycje dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału stałych prac i zajęć,
j) wykazuje kompetencje przewidziane dla Rady Gimnazjum zgodnie z art. 52.2 ustawy o systemie oświaty.
2. Rada Pedagogiczna Gimnazjum w Bierawie jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dot. Kształcenia, wychowania i opieki.
3. W skład rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Rada Pedagogiczna ustala Regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.
4. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ członków rady, którzy są zobowiązani nie ujawniania spraw, będących przedmiotem posiedzenia rady. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.
§ 4.
1. Rada Rodziców:
a) występuje do rady pedagogicznej i dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw oświaty,
b) udziela pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
c) działa na rzecz stałej poprawy bazy,
d) pozyskuje środki finansowe w celu wsparcia działalności szkoły,
e) współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
f) współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego gimnazjum,
g) deleguje dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora gimnazjum.
2. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej Regulamin, który ustala między innymi:
a) kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców,
b) organa Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,
c) tryb podejmowania uchwał,
d) zasady wydatkowania funduszy.
3. Regulamin opracowuje Rada Rodziców. Jest on zatwierdzany przez zebranie ogólne.
§ 5.
1. Samorząd Uczniowski:
a) opiniuje pracę ocenianych nauczycieli,
b) reprezentuje interesy uczniów w zakresie:
- oceniania, klasyfikowania i promowania,
- form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności.
2. Przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie w zakresie praw uczniów, takie jak:
a) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
b) prawo do organizacji życia szkolnego,
c) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
d) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
e) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
3. Opracowuje Regulamin swojej działalności i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej.
4. Na wniosek zgłoszony przez SU istnieje możliwość powołania rzecznika praw ucznia.
§ 6.
Zasady rozwiązywania konfliktów.
1. Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, w związku z tym
wykonuje uchwały o ile są zgodne z prawem oświatowym.
2. Rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady, jeżeli w regulaminie je pominięto. Reprezentuje interesy Rady Pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet.
3. Bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami gimnazjum tj. Radą Rodziców.
4. Przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
5. Jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem.
6. Dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie gimnazjum.
7. W swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu. Wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego. W związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy gimnazjum i nie służy rozwojowi jego wychowanków.
8. Jeżeli uchwała Rady Rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem szkoły, dyrektor zawiesza jej wykonanie i w terminie określonym w regulamin rady uzgadnia z nią sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały.
9. W wypadku braku uzgodnienia, o którym mowa, dyrektor gimnazjum przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.
10. W sprawach spornych ustala się co następuje:
a) uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do przewodniczącego Samorządu
Uczniowskiego, opiekuna SU, rzecznika praw ucznia lub innego
nauczyciela,
b) przewodniczący SU, opiekun SU, rzecznik praw ucznia lub inny
nauczyciel przedstawia kwestię sporną nauczycielowi lub
wychowawcy, którego zastrzeżenie dotyczy i wspólnie rozstrzygają
kwestie sporne,
c) sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do dyrektora,
d) w razie nie rozstrzygnięcia sporu przez dyrektora przysługuje
odwołanie do Kuratora Oświaty w Opolu.
ROZDZIAŁ VI
UCZNIOWIE GIMNAZJUM
§ 1.
1. Do gimnazjum uczęszczają uczniowie w wieku od 13do 16 lat. Podlegają
oni obowiązkowi szkolnemu, który trwa do 18 roku życia.
2. Dyrektor gimnazjum przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących
ustalony dla szkoły obwód. Warunkiem przyjęcia jest świadectwo
ukończenia szkoły podstawowej oraz potwierdzenie zameldowania ucznia
na danym terenie.
3. Dyrektor gimnazjum może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają.
4. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno – pedagogicznej dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.
§ 2.
Uczeń gimnazjum ma prawo:
1. Informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania.
2. Posiadać pełną wiedzę na temat kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania.
3. Korzystać z zasad dotyczących sprawdzania wiedzy i umiejętności, o których mowa w WSO.
4. Tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej.
5. Poszanowania swej godności.
6. Rozwijania swoich zainteresowań, zdolności i talentów.
7. Swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają dobra osobistego osób trzecich.
8. Korzystania z pomocy doraźnej.
9. Życzliwego, przedmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
10. Nietykalności osobistej.
11. Bezpiecznych warunków pobytu w szkole.
12. Korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów.
13. Korzystania z pomocy stypendialnej zgodnie z regulaminem w sprawie stypendiów szkolnych, z różnych form opieki materialnej.
14. Reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.
15. Nauki religii na podstawie ustnej deklaracji rodziców lub opiekunów.
16. Nauki wychowania do życia w rodzinie na podstawie zgłoszonej pisemnej deklaracji rodziców.
§ 3.
Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie, a zwłaszcza:
1. Systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych.
2. Dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
3. Zmieniać obuwie przy wejściu do szkoły.
4. Wystrzegać się szkodliwych nałogów.
5. Szanować sprzęt szkolny, wyposażenie klas i innych pomieszczeń.
Za wyrządzoną szkodę odpowiada materialnie uczeń który ją wyrządził lub grupa uczniów przebywająca w miejscu jej dokonania.
6. Przestrzegania zasad kultury współżycia.
7. Dbania o honor i tradycję gimnazjum
8. Podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora gimnazjum, rady pedagogicznej oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego.
9. Zachowania w sprawach spornych trybu określonego w § 11 o ile brak
możliwości polubownego rozwiązania problemu.
10. Okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez społecznie akceptowane formy.
11. Uczniom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków zagrażających zdrowiu i życiu.
12. Zabrania się używania na terenie szkoły telefonów komórkowych.
13. Dyżurni klasowi dbają o przygotowanie sali do lekcji, oraz kontrolują jej stan po zakończonych zajęciach.
14. Uczeń ma obowiązek korzystać z szatni. W szatni nie wolno przebywać dłużej niż wymaga tego zmiana odzieży.
15. Uczniowie nie mogą opuszczać terenu szkoły podczas przerwy.
16. Zwolnienie z lekcji może nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodzica.
17. Każdy uczeń ma obowiązek posiadania przy sobie dzienniczka, jako podstawowego dokumentu umożliwiającego kontakt ze szkołą. Wszystkie zwolnienia powinny być odnotowane w dzienniczku.
18. Uczeń ma usprawiedliwić każdą nieobecność niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później jednak niż do tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności. Po tym terminie nieobecności uznawane są przez wychowawcę za nieusprawiedliwione.
§ 4.
1. Każdy uczeń posiada strój galowy, który ma obowiązek nosić w czasie:
a) uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego,
grupowych lub indywidualnych wyjść poza teren szkoły w
charakterze reprezentacji,
b) imprez okolicznościowych, jeżeli taką decyzję podejmie
wychowawca klasy lub Rada Pedagogiczna,
2. Przez strój galowy należy rozumieć:
a) dla dziewcząt – ciemna spódnica i biała bluzka;
b) dla chłopców – ciemne spodnie i biała koszula.
3. Ubiór codzienny ucznia jest dowolny przy zachowaniu następujących
ustaleń:
a) w doborze ubioru, fryzury, biżuterii należy zachować umiar pamiętając, że szkoła jest miejscem pracy,
b) na terenie budynku szkolnego uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu (np. niedopuszczalne są wysokie obcasy)
c) uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej oraz estetyki,
d) wygląd zewnętrzny ucznia nie może mieć wpływu na oceny z przedmiotu.
§ 5.
1. Za rzetelną naukę i wzorową postawę, za wybitne osiągnięcia, za działalność i odwagę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
a) pochwałę wychowawcy klasy,
b) pochwałę dyrektora szkoły wobec uczniów i nauczycieli,
c) list pochwalny dla rodziców po zakończeniu nauki w gimnazjum,
d) umieszczenie na tablicy wyróżnień,
e) nagroda książkowa na zakończenie roku szkolnego w miarę możliwości finansowych szkoły,
f) nagroda książkowa na zakończenie roku szkolnego za aktywność w miarę możliwości finansowych szkoły,
g) nagroda rzeczowa (sponsorowana), dyplom,
h) świadectwo z biało – czerwonym paskiem.
2. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i igrzyskach sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym.
§ 6.
1. Uczeń gimnazjum może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
a) rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,
b) wzorową postawę,
c) wybitne osiągnięcia,
d) dzielność i odwagę.
2. Nagrody przyznaje dyrektor gimnazjum na wniosek wychowawcy klasy, samorządu uczniowskiego, rady rodziców, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
§ 7.
1. Uczeń jest nagradzany za:
a) reprezentowanie szkoły na zewnątrz,
b) dbanie o estetykę klasy (np. gazetki),
c) pomoc słabszym kolegom w nauce,
d) wzorowe wypełnianie obowiązku dyżurnego,
e) aktywną działalność w SU i innych organizacjach,
f) pomoc w organizowaniu uroczystości,
g) sprzątanie terenu wokół szkoły – prace społeczne,
h) wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sportu,
i) dobre zachowanie,
j) bardzo dobre wyniki w nauce.
2. Nagrody finansowane są z budżetu szkoły oraz przez Radę Rodziców gimnazjum.
3. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z przepisami zawartymi w WSO.
§ 8.
1. Uczeń jest karany za:
a) wagary
b) bójki
c) wyłudzanie pieniędzy, kradzież
d) niszczenie mienia szkolnego
e) palenie papierosów (stosowanie używek)
f) spóźnienia
g) aroganckie i wulgarne zachowanie
h) znęcanie psychiczne nad kolegami
i) lekceważący stosunek do dorosłych
j) niszczenie cudzej własności
k) opuszczanie terenu szkoły podczas lekcji i przerw
l) zaśmiecanie szkoły
ł) brak obuwia zamiennego
m.) oddalenie się od nauczyciela i grupy w czasie trwania wycieczek i
zawodów sportowych
§ 9.
1. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie Statutu szkoły i regulaminu uczniowskiego poprzez:
a) uwaga wpisana do zeszytu ucznia
b) uwaga wpisana do dziennika
c) upomnienie wychowawcy klasy
d) upomnienie lub nagana dyrektora szkoły udzielona publicznie
e) zawieszenie prawa do udziału w imprezach pozalekcyjnych
f) zawieszenie w pełnieniu funkcji społecznej
g) przeniesienie do równoległej klasy
h) przeniesienie do innej szkoły
2. W wyjątkowo rażących przypadkach zastosowana kara musi być adekwatna do czynu z pominięciem kolejności kar.
§ 10.
1. Na podstawie Rady Pedagogicznej dyrektor gimnazjum może wystąpić do Kuratorium Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia. O przeniesienie do innej szkoły wnioskuje się gdy:
a) rozprowadza i używa używki
b) umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi
c) dopuszcza się kradzieży
d) wchodzi w kolizję z prawem
e) demoralizuje innych uczniów
f) permanentnie narusza postanowienia statutu gimnazjum
2. Uczeń gimnazjum może być skreślony z list uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem ucznia do innego gimnazjum po wcześniejszym uzyskaniu zgody jego dyrektora.
§ 11.
Tryb odwoływania się od kar.
1. Kara może ulec zawieszeniu po poręczeniu przez wychowawcę klasy lub samorząd szkolny.
2. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do pisemnego odwołania się od decyzji o wymierzeniu kary przez wychowawcę klasy, w ciągu dwóch dni od uzyskania kary od dyrektora szkoły.
3. Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły i przewodniczącym samorządu szkolnego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami Rady Pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:
- oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
- odwołać karę,
- zawiesić warunkowo wykonanie kary.
4. Spory między rodzicami i nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły.
5. W razie nie rozstrzygnięcia sporu przez dyrektora szkoły przysługuje odwołanie do Kuratora Oświaty w Opolu.
ROZDZIAŁ VII
REGULAMIN WYCIECZEK SZKOLNYCH
§ 1.
1. Każda wycieczka:
a) daje uczestnikom możliwość poznania walorów turystyczno – krajoznawczych
b) rozbudza zainteresowania historią, zwyczajami i tradycją zwiedzanego terenu
c) uwrażliwia na piękno otaczającego świata, konieczność ochrony jego zasobów przyrodniczych i kulturalnych
d) propaguje zdrowy styl życia
§ 2.
1. Przepisy ogólne.
a) Każda wycieczka musi posiadać określony cel i szczegółowy harmonogram przebiegu.
b) Najpóźniej na dwa dni przed rozpoczęciem wycieczki należy przedstawić dyrektorowi gimnazjum całą dokumentację wycieczki do akceptacji.
c) W zależności od liczby uczestników i charakteru wycieczki, organizator zapewnia odpowiednią liczbę opiekunów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
d) W przypadku organizowania wycieczki zagranicznej organizator oprócz akceptacji dyrektora szkoły musi uzyskać zgodę kuratora oświaty.
§ 3.
1. Obowiązek kierownika wycieczki.
a) Kierownikiem wycieczki może być tylko osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia.
b) Kierownik wycieczki odpowiada za całość dokumentacji wycieczki
( karta wycieczki, lista uczestników, harmonogram wycieczki itp.),
która jest sporządzona w dwóch egzemplarzach.
c) Na udział w wycieczkach (z wyjątkiem wycieczki lokalnej w obrębie miejscowości) oraz imprezach turystycznych kierownik wycieczki uzyskać pisemną zgodę rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
d) Kierownik wycieczki określa zakres obowiązków dla opiekunów wycieczki.
e) W razie wypadku podejmuje decyzje co do dalszego postępowania (zgodnie z obowiązującymi przepisami) i odpowiada za nie.
f) Kierownik wycieczki nie może organizować ani zezwalać na wyjście w teren w przypadku: burzy, śnieżycy, gołoledzi itp.
§ 4.
1. Warunki uczestnictwa w wycieczce.
a) Pisemna zgoda rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
b) Dobry stan zdrowia (na podstawie oświadczenia rodziców – prawnych opiekunów – ucznia).
c) Posiadanie aktualnej legitymacji szkolnej, książeczki RUM.
d) Uiszczenie opłaty.
e) Udział uczestnika lub rodzica (prawnego opiekuna) w zebraniu organizacyjnym.
f) W przypadku wycieczki rowerowej – posiadanie sprawnego sprzętu
oraz karty rowerowej.
§ 5.
1. Zasady bezpiecznego zachowania się uczestników wycieczki.
a) Uczestnicy wycieczki wykonują bezwzględnie polecenia opiekunów.
b) Odzież i obuwie należy dostosować do charakteru wycieczki
c) Zabrania się:
- samowolnego oddalenia się od grupy oraz miejsca postoju, noclegu
- stosowania używek (alkohol, nikotyna, narkotyki)
- kąpieli w miejscach niestrzeżonych
d) Uczestników obowiązuje kulturalne zachowanie podczas wycieczki i dostosowanie się do regulaminów obowiązujących w miejscu pobytu.
e) Za szkody wyrządzone przez uczestników wycieczki w trakcie jej trwania odpowiadają materialnie rodzice (prawni opiekunowie).
ROZDZIAŁ VIII
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW GIMNAZJUM
§ 1.
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i
obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają inne przepisy.
3. W gimnazjum tworzy się następujące stanowiska obsługi:
a) sprzątaczki,
b) konserwator,
c) woźna,
d) samodzielny referent ds. administracji i kadr.
4. Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
5. Obsługę finansową zapewnia organ prowadzący.
§ 2.
1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe.
2. Pracą kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
3. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:
a) ustalenie zestawu programów nauczania oraz modyfikowanie w miarę potrzeb,
b) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
c) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
d) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
e) współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnieniu ich wyposażenia,
f) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
§ 3.
1. Nauczyciele i rodzice współpracują ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Nauczyciel uwzględnia prawo rodziców do:
a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie i szkole,
b) znajomości przepisów dotyczących oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
c) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego postępów w nauce i zachowaniu,
d) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci,
e) wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
§ 4.
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
2. Nauczyciel zobowiązany jest do:
a) prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego,
b) odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
c) dbanie o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny,
d) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
e) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania,
f) udzielania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,
g) doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swej wiedzy.
§ 5.
1. Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczącym w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą oraz ustala wychowawcę - zastępcę, który pełni obowiązki wychowawcy w razie nieobecności nauczyciela wychowawcy.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
b) inspirowanie działań zespołowych uczniów,
c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
5. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
a) otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków,
b) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
- różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące
- zespół uczniowski,
- ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach
- wychowawczych
c) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale tworząc zespół wychowawczy uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka ( dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
d) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania ich i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych ich dzieci,
- współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych,
- włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły
e) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych oraz zainteresowań i poszczególnych uzdolnień ucznia
f) organizuje spotkania z rodzicami informując ich o postępach w nauce i zachowaniu ucznia
g) na miesiąc przed końcem semestru (roku szkolnego) wychowawca jest zobowiązany do pisemnego zawiadomienia rodziców (opiekunów) o grożącej ocenie niedostatecznej z przedmiotu.
6. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy.
7. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej, a także
ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji
oświatowych i naukowych.
8. Rodzice i uczniowie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach mogą mieć wpływ na dobór bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzył zadania wychowawcy.
9. Zmiana wychowawcy może nastąpić w przypadku gdy:
a) wyrazi on na to zgodę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji,
b) zebranie rodziców uczniów klasy, w której wychowawstwo pełni, zgłosi wniosek większością ¾ głosów obecnych (przy obecności na zebraniu rodziców reprezentujących ¾ ilości uczniów).
10. Ostateczną decyzję w przedmiocie wychowawcy podejmuje dyrektor po
zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
11. Warunkiem przedłożenia sprawy Radzie Pedagogicznej, po spełnieniu
wymogu w ust. 9, jest pisemne sformułowanie zarzutów przez rodziców
bądź uczniów oraz podpisanie ich przez osoby domagające się zmiany.
§ 6.
1. W szkole zatrudniony jest pedagog.
2. Pedagog organizuje pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla uczniów, wykazujących trudności w nauce poprzez:
a) współpracę z wychowawcami klas i rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów, analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
b) współpracę z rodzicami w wyżej wymienionych kwestiach,
c) współpracę ze specjalistami (w tym Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kędzierzynie – Koźlu) celem konsultacji i pełnej diagnozy przyczyn trudności szkolnych i możliwych form pomocy.
3. Pedagog koordynuje pracę i działania w zakresie orientacji zawodowej i kierunku dalszej edukacji uczniów.
4. Pedagog podejmuje działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
5. Pedagog zwraca uwagę na przestrzeganie przez szkołę postanowień Konwencji o Prawach Dziecka.
§ 7.
1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej może powołać wicedyrektora.
2. Za zgodą organu prowadzącego, dyrektor szkoły może tworzyć stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze.
ROZDZIAŁ IX
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
§ 1.
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
2. Liczba uczniów w oddziałach szkolnych w zasadzie nie powinna być większa niż 25 uczniów.
§ 2.
1. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
2. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów podziału na grupy można dokonać za zgodą oddziału prowadzącego szkołę.
3. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
§ 3.
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
§ 4.
1. Organizacja zajęć dodatkowych:
a) zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo – lekcyjnym,
b) zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych,
c) liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie
zarządzenia MEN.
§ 5.
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora
szkoły do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza
organ prowadzący szkołę do 30 maja.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbą godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala dyrektor szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkuszu organizacji szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 6.
1. Religia jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice sobie tego życzą:
a) życzenie wyrażone jest w najprostszej formie, nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione,
b) uczniowie nie korzystający z religii objęci są zajęciami opiekuńczo – wychowawczymi,
c) nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy potwierdzone przez władze kościelne,
d) nauczyciela religii zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku innych wyznań,
e) nauczyciel religii wchodzi w skład Rady Pedagogicznej, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy,
f) nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swych uczniów, wcześniej ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce planowanego spotkania,
g) nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego,
h) nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo,
i) ocena z religii umieszczona jest na świadectwie szkolnym,
j) ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy,
k) ocena z religii jest wystawiana wg regulaminu oceniania przyjętego przez szkołę,
l) uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych,
ł) nadzór pedagogiczny nad nauczani