status prawny, organy i osoby sprawujące funkcje
Informacja o Szkole Podstawowej w Dziergowicach
1. Nazwa szkoły brzmi :
Szkoła Podstawowa im. Alfonsa Zgrzebnioka w Dziergowicach
ul. Kozielska 8 47-244 Dziergowice .
2.Organem prowadzącym jest Rada Gminy w Bierawie.
3. Nadzór merytoryczny pod względem realizacji programu dydaktycznego i wychowawczego sprawuje Kuratorium Oświaty w Opolu.
4. Cykl kształcenia trwa 6 lat.
5.Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły , a w szczególności zapewnia uczniom :
- poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia
- traktowanie wiadomości przedmiotowych , stanowiących wartość poznawczą samą w sobie , w sposób integralny , prowadzący do lepszego rozumienia świata , ludzi i siebie
- rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań
- znalezienie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi / w wymiarze intelektualnym , psychicznym , społecznym i zdrowotnym , estetycznym , moralnym i duchowym /
- sprawuje opiekę nad uczniami z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia
- udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej
6. Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez :
A/ integrację wiedzy nauczanej przez :
- kształcenie zintegrowane w klasach I – III
- bloki przedmiotowe
- ścieżki edukacyjne : pro zdrowotną , regionalną , ekologiczną , czytelniczą i medialną , patriotyczno-obywatelską oraz wychowanie do życia w społeczeństwie
b/ oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak :
- pomoc w uzyskiwaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości
- personalizację życia w rodzinie , grupie koleżeńskiej , w szerszej społeczności
- wpajanie zasad kultury życia codziennego
c/ prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych , zajęć dydaktyczno – wyrównawczych , zajęć korekcyjnych , logopedycznych ;
d/ prowadzenie lekcji religii w szkole ;
e/ pracę pedagogów szkolnych wspomagają badaniami i zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kędzierzynie – Koźlu , współpracę z sądem rodzinnym , Komisariatem Policji , Gminnym Ośrodkiem Zdrowia w Dziergowicach , Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Bierawie.
7.Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez :
- dyżury nauczycieli w budynku wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim ;
- zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych ;
- przydzielenie jednego opiekuna : na 30 uczniów , jeżeli grupa pozostaje na terenie szkoły , na 10 uczniów, - w czasie turystyki kwalifikowanej ;
- omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych;
- przeznaczenie do nauki oddzielnego skrzydła dla uczniów klas I-III :
- zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I-III oraz dzieciom z klas IV – VI ;
- szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa
i higieny pracy :
- dostosowanie stolików uczniowskich , krzeseł i innego
sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy
- systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego , kształcenie komunikacyjne oraz przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową ; zapewnienie uczniom ciepłych napojów / mleko , herbata/ do spożycia ;
- utrzymywanie kuchni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i w stałej czystości ;
- uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu ;
- różnorodność zajęć w każdym dniu ;
- nie łączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu , z wyjątkiem przedmiotów , których program tego wymaga.
8.Uczniom , którym z przyczyn rozwojowych , rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc szkoła udziela wsparcia poprzez :
- pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo ;
- terapię pedagogiczną , grupową dla klas I-III i indywidualną dla klas starszych dzieci z ryzykiem dysleksji i dyslektycznych, ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania,
- zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I-III oraz dzieciom z klas IV-VI ;
- zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych.
9.Celem dostosowania treści , metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów szkoła zapewnia pomoc udzielaną poprzez pedagoga szkolnego i Poradnię
Psychologiczno-Pedagogiczną w Kędzierzynie-Koźlu w formie :
A/ kierowania na badania uczniów z deficytami rozwojowymi ;
B/ wydawanie zaleceń o odroczeniu lub przyśpieszeniu obowiązku szkolnego , nauczaniu indywidualnym , o nauczaniu trybem szkoły specjalnej ;
C/ spotkań terapeutycznych ;
D/ zajęć z preorientacji zawodowej .
10.Organami szkoły są:
- dyrektor szkoły,
- rada pedagogiczna,
- samorząd uczniowski,
- rada rodziców,
11.A.Dyrektor szkoły:
a) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
b) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli i zatrudnionych w szkole;
c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
d) sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły;
e) realizuje uchwały rady pedagogicznej;
f) kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący;
g) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracją, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
h) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
B.Dyrektor decyduje w sprawach:
i) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
j) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych;
k) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników;
l) decyduje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą.
12.Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania.
A.Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a) przygotowanie projektu statutu szkoły bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenie po zaopiniowaniu przez radę rodziców;
b) zatwierdzenie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu ich przez radę szkoły;
c) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promowania uczniów;
d) ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania i zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen;
e) wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych;
f) uchwalenie warunkowej promocji ucznia;
g) ustalenie warunków i zasad przyznawania wyróżnień uczniom klas I – III;
h) zatwierdzenie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców.
B.Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych;
b) plan finansowy szkoły;
c) przydział godzin nauczania i innych czynności dla nauczycieli;
d) propozycje dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole;
e) wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
f) wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki.
Regulamin uchwały Rady Pedagogicznej stanowi załącznik do Statutu
13.Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły; władzami samorządu są:
- na szczeblu klas: samorządy klasowe,
- na szczeblu szkoły: rada uczniowska.
A.Do zadań rady uczniowskiej należy:
a) przygotowanie projektów regulaminu samorządu uczniowskiego;
b) występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonywania;
c) gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego;
d) wykonywanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły;
e) proponowanie kandydata na opiekuna samorządu.
B.Samorząd uczniowski przedstawia radzie rodziców, radzie pedagogicznej ora dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takich jak:
a) prawo do zapoznania się z programem nauczania;
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
c) prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania własnych zainteresowań;
d) prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
e) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
C.Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu uczniowskiego.
D.Na wniosek dyrektora szkoły samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela.
E.Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.
14.A.Celem rady rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowania do organów szkoły w tym zakresie, a w szczególności:
a) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły;
b) współpraca ze środowiskiem szkoły, lokalnym i zakładami pracy;
c) gromadzenie funduszy dla wspierania działalności szkoły, a także ustalenia zasad użytkowania tych funduszy;
d) zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z nauczycielami szkoły prawa do:
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w szkole i w klasie,
- uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka i jego postępów lub trudności,
- znajomości regulaminu oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów,
- uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.
B.W skład rady rodziców wchodzą przedstawiciele trójek klasowych z poszczególnych klas.
C.Skład rady rodziców zmienia się na początku roku szkolnego.
D. W posiedzeniu rady rodziców może brać udział, z głosem doradczym, dyrektor szkoły.
E.Rada rodziców decyduje w sprawach:
a) uchwalania statutu szkoły i ewentualnych zmian w statucie;
b) uchwalania regulaminu swojej działalności oraz wybierania przewodniczącego;
c) ustanawiania odznak dla uczniów wyróżniających się szczególnymi osiągnięciami.
F.Rada szkoły opiniuje w szczególności:
a) roczny plan finansowy szkoły oraz wnioskuje w sprawie planu środków specjalnych;
b) plan pracy szkoły, projekty innowacji;
c) wnioski dyrektora w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
d) organizację tygodnia pracy szkoły;
e) warunki i zasady przyznawania wyróżnień uczniom klas I – III;
f) inne istotne – wg rady rodziców – sprawy dla szkoły.
G.Rada rodziców może wystąpić z inicjatywami w sprawie zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
H.Rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł, a ich wydatkowanie określone powinno być w regulaminie rady.
15.Organa szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez:
a) uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych;
b) opiniowanie projektowanych uchwał i statutu szkoły;
c) informowanie o podjętych działaniach poprzez dyrektora szkoły;
16.Rada pedagogiczna może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
17.Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
18.Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku, w terminie 2 tygodni uzgadnia sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem sporu. W przypadku braku uzgodnienia przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującemu szkołę.
19.Kompetencje i zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów pomiędzy nimi, w szczególności przez:
a) zapewnienie każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i regulaminami działalności wyżej wymienionych organów;
b) umożliwienie rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły przez:
- powołanie przez dyrektora szkoły komisji składającej się po jednym przedstawicielu z każdego organu, która to będzie miała na celu rozwiązywanie problemu wewnątrz szkoły,
- nie zawsze musi uczestniczyć młodzież,
- gdy stroną w konflikcie jest dyrektor szkoły, sprawę przejmuje organ prowadzący szkołę, wizytator.
OSOBA REDAGUJĄCA PODMIOTOWĄ INFORMACJĘ
Dyrektor szkoły – Edyta Dubak