Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Kontynuacja Programu Przejrzysta Polska - ZASADA PRZEJRZYSTOŚCI

Wójt Gminy Bierawa wspólnie z Przewdniczącym Rady Gminy podjęli decyzję o zgłoszeniu Gminy Bierawa do II etapu realizacji Programu "Przejrzysta Polska".

Wg organizatorów głównymi założeniami kontynuacji tej społecznej akcji będzie pogłębienie wdrożonych rozwiązań i utrwalenie zmian dokonywanych w ciągu 2005 roku.

Samorządy otrzymały do realizacji nowe zadania w trzech zasadach, mających kluczowy wpływ na sposób podejścia władzy lokalnej do realizacji zadań publicznych, tj. przejrzystości, braku tolerancji dla korupcji i partycypacji społecznej. Wśród zadań obligatoryjnych znalazły się:

1.Opracowanie systemu i przeprowadzenie badania funkcjonowania katalogu usług.

2.Opracowanie procedury corocznego przeglądu i monitoringu kodeksu etycznego urzędnika prowadzonego przez pracowników urzędu oraz społeczność lokalną.

3.Opracowanie z udziałem społeczności lokalnej procedury konsultacji społecznych.
 

W ramach pierwszej zasady Urząd Gminy Bierawa realizuje zadanie obligatoryjne pod nazwą: "Opracowanie systemu i przeprowadzenie badania funkcjonowania katalogu usług".Wójt Gminy Zarządzeniem z dnia 26.06.2006 roku wprowadził System Funkcjonowania Katalogu Usług w Urzędzie Gminy Bierawa.

DOCZarządzenie Wójta w sprawie badania funkcjonowania katalogu usług (41,00KB)

Zgodnie z opracowanym systemem, badanie  funkcjonowania Katalogu Usług w Urzędzie Gminy Bierawa, opierać się będzie na dwóch działaniach:
a) przeprowadzeniu anonimowej ankiety wśród Klientów Urzędu,
b) zebraniu opinii pracowników Urzędu.

DOCankieta (27,00KB)


Ankietę można wypełnić w formie elektronicznej  i przesłać w formie załącznika na adres:

 ug@bierawa.pl

 

Raport:

 Badanie funkcjonowania Kart Usług oparto na dwóch działaniach:

 

1)      przeprowadzeniu anonimowej ankiety  wśród  Klientów Urzędu,.

2)      zebraniu opinii pracowników urzędu.

 

 

W okresie od  01 lipca do dnia 15 września 2006r. ( tj. w okresie za który sporządzono analizę) ankieta dla Klientów była wyłożona w Urzędzie Gminy Bierawa oraz zamieszczona na stronie internetowej Urzędu, po adresem: www.bierawa.pl. (w dziale Informator gminny)  i  www.bip.bierawa.pl  (w dziale Akcja Społeczna Przejrzysta Polska).

 

Badanie ankietowe miało dostarczyć opinii Klienta Urzędu na temat spełnienia funkcji Katalogu Usług, tj. czy Klienci wiedzą o istnieniu w Urzędzie Kart Usług, czy korzystali z kart usług, czy karty są łatwo dostępne, czy ułatwiają załatwienie sprawy, czy są czytelne i czy zawierają wszystkie informacje  niezbędne do załatwienia danej sprawy.

W badanym okresie wypełnionych zostało 18 ankiet. Wszyscy ankietowani wypowiedzieli się, że wiedzą o istnieniu Kart i że są one dostępne w Urzędzie Gminy. Nikt  z ankietowanych nie korzystał z możliwości zapoznania się z Kartami w Internecie. Prawie połowa osób wypowiedziała się, że korzystała z Kart usług, że informacje w nich zawarte są zrozumiałe i w sposób wyczerpujący wyjaśniają sposób załatwienia sprawy. Pozostali ankietowani stwierdzili, że wiedzą o istnieniu Kart, ale z nich nie korzystali, gdyż ich zdaniem lepszym sposobem pozyskania informacji jest bezpośredni kontakt z urzędnikiem.  Nikt nie przesłał ankiety  w formie elektronicznej.

Jednak jak wynika z liczby odwiedzin podmiotowej strony Biuletynu Informacji Publicznej, podstrona o nazwie: „Jak załatwić sprawę w Urzędzie” gdzie zamieszczone zostały opracowane procedury, była odwiedzana bardzo często.

 

Drugim działaniem badającym funkcjonowanie Katalogu usług było zebranie opinii pracowników Urzędu udzielających informacji osobom zgłaszającym się do Urzędu. Wopinii tej (sporządzonej w formie pisemnej) pracownicy wypowiedzieli się na temat: oceny zawartości kart usług (czy dane zawarte w Karcie są pomocne interesantom  w załatwieniu danej sprawy, czy są zrozumiałe),  co stwarza im największe problemy w wypełnianiu dokumentów,  czy Klienci zgłosili jakieś uwagi do Kart Usług oraz czy widzą potrzebę  stworzenia  dodatkowych opisów usług.

Z opinii pracowników wynika, że z opracowanych procedur załatwienia danej sprawy chętnie korzystają ludzie młodzi, mniej osoby starsze. Osoby starsze wolą  jak informacja jest przekazana osobiście.  Pracownicy nie zgłosili także żadnych uwag do opracowanych Kart.

Wnioski

1. Pracownicy akceptują wprowadzone procedury załatwienia danej sprawy w Urzędzie, gdyż dzięki nim skraca się  czas udzielania informacji.

2. Klientom zapewniono dowolność w pozyskaniu informacji o sposobie załatwienia sprawy (z opracowanej procedury lub w kontakcie z pracownikiem)

3. Dzięki wprowadzonym Kartom Usług interesanci mają możliwość załatwienia sprawy bez jakichkolwiek podejrzeń o interesowność pracownika.

 

informację wytworzył(a): Barbara Gawlik
za treść odpowiada: Barbara Gawlik
data wytworzenia: 03.07.2006r.